14.12. – Enkel middag, omelett med potet og løk

14.12. – Enkel middag, omelett med potet og løk
Spread the love

I disse adventsdager er det greit å kunne ha noen enkle, næringsrike og raske middager på lur.

En favoritt hos meg er omelett. Det passer fint både når jeg er alene og når jeg har besøk.

Egg har så og si alle næringsstoffene du trenger, poteten bidrar med bl.a. c-vitamin og kostfiber, løken setter god smak og bidrar også med kostfiber.

Denne varianten her er inspirert av den spanske omeletten, med poteten og løken. Fremgangsmåten er litt mindre omstendelig enn når man lager en ekte spansk omelett da 😉

Poteten – er den sunn da?

Poteten har dessverre fått et ufortjent rykte på seg de siste årene. Den har riktignok en god del stivelse i seg, men den har også bra med næring i forhold til pasta og ris. Bl.a. er poteten rik på C vitamin, kostfiber og kalium.

C vitamin er viktig for immunforsvaret og er med på å bedre jernopptaket i annen mat man spiser. Kostfiber er godt for fordøyelsen, mens kalium er bl.a. viktig for å ha et normalt blodtrykk.

For å minske mengden stivelse i poteten, kan du koke den og kjøle den ned. I nedkjølingsprosessen forsvinner mye av stivelsen og poteten vil ha mindre innvirkning på blodsukkeret. Deretter kan du varme den opp igjen, f.eks. som stekte poteter og i  potetstappe. Bruk godt med smør, så bidrar det også til enda mindre påvirkning på blodsukkeret.

Hvis jeg skal velge mellom potet, pasta og ris – så velger jeg helt klart poteten. Den har mye mer å bidra med næringsmessig sett enn pasta og ris. Men, variasjon og mengde er jo selvsagt også en nøkkel her. Poenget er at om du er glad i potet, så er det helt i orden! Tilbered den slik at den påvirker blodsukkeret enda mindre, og nyt poteten med god samvittighet (det skal du gjøre uansett hvordan du spiser poteten 🙂 ).

Oppskrift omelett med potet og løk

Til 2 – 3 personer (er du 1 voksen og 1 barn har du til en middag og en lunsj)

Ingredienser:

  • 5 egg
  • 5 ss melk eller vann
  • 3-4 poteter
  • 1 gul løk
  • salt, pepper og paprikapulver
  • litt eller mye raspet ost (etter smak og behag)

Fremgangsmåte:

  • Vaskpotetene og skjær dem i mindre biter (du behøver ikke å fjerne skallet, så sant skallet ikke er veldig stygt)
  • Kutt opp løken i mindre biter
  • Varm stekepanne og ha i godt med smør, gjerne 2-3 gode ss eller mer
  • Fres potetene og løken i ca 5 min på middels varme
  • Pisk eggene og melken/vannet i en bolle og ha i krydderet
  • Hell eggeblandingen over potetene og løken
  • La stå på litt svakere enn middels varme, slik at det ikke svir seg – ha gjerne på lokk om du har dette
  • Etter en stund, når du ser at omeletten har begynt å stivne litt på toppen, ha på osten og la stå til osten er smeltet og hele omeletten er stivnet
  • Dersom det tar lang tid før omeletten er gjennomstekt, sett den i stekeovnen på 150 g til den er er gjennomstekt. Du kan også sette den i ovnen rett etter at du har hatt osten på (du skal kunne sette hele stekepanna inn i stekovnen)

TIPS:

  • Du kan ha i flere ingredienser i omeletten, f.eks.:
  • Om du ønsker tilbehør, kan det være:
    • Salat
    • Kokte grønnsaker som blomkål, kålrabi, gulrot
    • Wokgrønnsaker



Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *