Hjemmelaget melkefri risengrynsgrøt

Hjemmelaget melkefri risengrynsgrøt
Spread the love

Risengrynsgrøt er noe jeg forbinder med jul. Det var kanskje også en vanlig lørdagsrett på 80-90 tallet?? Er det kanskje det enda?

I disse kalde dager, så smaker det jo også ofte godt med god og varm grøt.

Når har det seg slik at jeg dessverre ikke tåler vanlig risengrynsgrøt… Da er det rimelig raskt på toaletten etterpå. Fin detox kanskje!
Det er noe med kombinasjonen varm ris og melk som mine tarmer ikke er begeistret for.

Riskrem derimot går bra og er også noe jeg gleder meg veldig til på julaften 😀

Opplever du det samme?

Risengrynsgrøt laget med “alternativ melk”

Av en eller annen grunn så har jeg gått og tenkt på denne risengrynsgrøten og at det hadde vært hyggelig å kunne spise det av og til. Så slo tanken meg at det må da gå an å lage den med noe annet enn melk!

Noen ganger går det ikke så fort med meg og merkelig at jeg ikke har tenkt på dette før. Klart du kan lage grøt på andre ting enn melk!

Jeg googlet i vei for alternativer til den vanlige risengrynsgrøten. Endte til slutt opp med å gjøre det ganske enkelt. Jeg fulgte oppskriften på pakken og erstattet bare melken med kokosmelk og vann. Jeg brukte Grøtris fra Coop.

Positivt overrasket

For å si det sånn, jeg ble veldig positivt overrasket. Den smakte godt og ikke spesielt kokosmelk, var super å varme opp igjen (brant seg ikke i kjelen) og datteren min likte den. Vi hadde risengrynsgrøt til middag i 3 dager… 😳😊

Når du bruker kokosmelk i stedet for vanlig melk, så blir den vesentlig fetere. Dette gjør også at den har mindre innvirkning på blodsukkeret og holder deg lenger mett.

Oppskrift risengrynsgrøt med kokosmelk

4 porsjoner – middag i 3 dager for 1 voksen og en datter på 6,5 år

Ingredienser

  • 200 g grøtris (jeg brukte fra Coop)
  • 2 dl vann
  • 2 bokser kokosmelk (jeg brukte fra Änglamark)
  • 3-4,5 dl vann
  • uraffinert havsalt eller himalayasalt

Fremgangsmåte

  • Kok grøtrisen sammen med 2 dl vann i 2-3 minutter
  • Tilsett kokosmelken og varm opp til kokepunktet mens du jevnlig rører rundt
  • La koke på svak varme og under delvis lokk  i 40-50 minutter, tilsett mer vann mot slutten av koketiden slik at det blir passe konsistens
  • Smak til med salt

Spises med honning, en god klump smør, kanel og rosin! Et skikkelig kosemåltid 😀

Superenkel middag. Vil du at den skal bli fortere ferdig kan du bruke en grøtris som trenger kortere koketid.

P.S. Dette er ikke et spesielt balansert måltide i forhold til vitaminer og mineraler. Av mineraler er det en del folat og niacin i ris, ellers er det i hovedsak fett og karbo i denne godsaken her. Men sånn innimellom er det helt ok å nyte litt grøt 😉



Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *