21.12 – Tips til en god fordøyelse av den fete julematen

21.12 – Tips til en god fordøyelse av den fete julematen

Spread the love

I denne søte og fete juletid, kan det være litt ekstra utfordrende for fordøyelsen.

Er du vant til mager mat, så er det gjerne et sjokk å skulle fråtse i all denne julematen 😀
Godt er det jo og vi har lett for å spise mer enn vi kjenner at vi trenger. For julemat er det er jo bare en gang i året!

Fortvil ikke, det finnes råd

Fordøyelsen vår er finjustert og alt henger sammen. Har du lyst til å lære mer, så kan du se min miniserie om fordøyelsen på Facebook:

For deg seg som vil rett på rådene, her har du de:

  • Start dagen med et glass lunkent vann og sitron
    Vann og sitron setter fordøyelsen i gang, er godt for lever, styrker rensing av kroppen og gir en god dæsj C vitamin
  • Tygg maten godt
    Fordøyelsen starter i munnen og hvis du svelger halvtygde biter, så kan dette faktisk bidra til problemer lenger ned i systemet. “Du skal drikke din mat og tygge din drikke” 😉
  • Bruk Bitterstern til de fete måltidene (et glass rødvin/en akevitt funker også)
    Bitterstern, rødvin og akevitt inneholder bitterstoffer som stimulerer magesyreproduksjonen i magesekken – dette gjør det lettere å fordøye den fete maten. Bitterstern får du kjøpt på helsekostbutikken
  • Stopp gjerne før du er overmett
    Dette har du gjerne hørt og er ikke noe du vil høre igjen, det er ment som en påminnelse og det er helt opp til deg 😉
  • Spis godt med grønnsaker
    Inneholder vitaminer og fiber som gjør godt for både kropp og fordøyelsen. Spis alltid noe fett til for å kunne ta opp de fettløselige vitaminene i grønnsakene
  • Drikk vann mellom måltidene
    Vann er viktig for å holde fordøyelsen i gang. Dersom du drikker mye vann til måltidet, risikerer du å tynne ut magesyren. Maten blir da ikke skikkelig bearbeidet i magesekken og det skaper trøbbel videre nedover i systemet 
  • Stress ned, slapp av og kos deg
    Negativt stress over tid påvirker fordøyelsen. Man produserer mindre magesyre, tarmbevegelsene kan bli dårligere og man blir forstoppet eller man opplever å få løs mage
  • Vær i aktivitet og få nok søvn
    Aktivitet er viktig for å styrke blodsirkulasjonen i hele kroppen samt at det kan hjelpe på forstoppelse.
    Lite søvn påvirker både kroppen og fordøyelsen negativt. Ta deg tid til å sove ut når du har mulighet

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.