Mattips for god mental helse

Mattips for god mental helse

Mitt første skritt til bedre mental helse var å endre kostholdet

Jeg var ELENDIG på å lage mat og ikke brydde jeg meg så mye om det heller, frem til jeg møtte han som er far til min datter. Vi møttes i Tyskland da jeg studerte der, og han disket opp de deiligste salater og andre retter til meg. Dette var noe annet enn ferdigpizza og syltetøy-yoghurt!

Bedrøvelige kostholdsvaner

Jeg skal innrømme at mine kostvaner var heller bedrøvelig i mitt «tidligere» liv.

Selv om jeg er vokst opp med ordentlig hjemmelaget husmannskost, så var ikke det noe jeg tok med meg videre inn i studenttilværelsen. Mine matkunnskaper og kokkeleringer var ikke noe å skryte av, tvert i mot.

På et tidspunkt var jeg kjent for å brenne potetene jeg kokte (don´t ask me how)!

Heldigvis så har dette tatt seg opp. Er det håp for meg er det håp for andre 😉

Starten på kostholdsendringene – Bikinidietten

I 2005 skulle jeg et par måneder til Bali og da bestemte jeg meg for å gå ned noen studentkilo.
Jeg kom over noe så fancy som «bikinidietten», som var et program over 4 uker.

Første uka var en detox og deretter var det et kostopplegg man skulle følge.
Dette funket faktisk veldig bra og jeg kom meg dit jeg ønsket vektmessig. Jeg følte meg også mentalt bedre.

Så minket energien…

Et par år senere hadde jeg dog veldig lite energi, var konstant trøtt, hadde tåkehode og følte meg stressa og bekymra.

Kosten min var veldig fettfattig og jeg spiste mye korn og generelt mye karbohydrater. Jeg spiste nok litt for lite i tillegg.

Gikk til legen, men alle prøvene var selvsagt helt fine..
Det var ganske fortvilende, hvordan kunne jeg føle meg så elendig når alle prøvene var helt fine?

Bedre uten brød!

Jeg skjønte at jeg måtte se etter andre løsninger og kom over boka «Bedre uten brød» av Wolfang Lutz. Dette ble det store kostholdsvendepunktet!

Med min, den gang, velutviklede fettangst, så var det en STOR overgang å skulle så og si fråtse i fett (det føltes sånn).
Motivasjonen var dog stor for å teste dette her, det var ingenting å tape.

Masse grønnsaker, kjøtt, litt frukt, egg og melkeprodukter gikk det i da.

Og jeg merket faktisk raskt en stor endring. Blodsukkeret stabiliserte seg og jeg ble ikke lenger trøtt en time etter frokost.

Kvitt bihulebetennelse, mer energi og mye bedre humør

Ved å kutte ut alt korn, så ble jeg faktisk kvitt bihulebetennelsene, som jeg hadde flere ganger årlig. Humøret ble også bedre og mer stabilt. Jeg kjente at det ble en mye bedre balanse i kroppen.

De viktigste kostendringene jeg har gjort for å få bedre helse, både mentalt og fysisk er å spise mer blodsukkerstabilt, og å kutte ut gluten.

Hva består så et blodsukkerstabilt kosthold av?

  • Masse grønnsaker
  • Kjøtt, fisk og egg
  • Litt frukt
  • Melkeprodukter
  • Fettkilder som smør, olivenolje, rapsolje, fløte, rømme og kokosmelk

Man skal unngå sukker, men det betyr ikke at man må kutte ut alt. Her må man også lære seg selv å kjenne. Noen tåler mer enn andre. Når man legger om, så bør man unngå sukker og korn så langt det lar seg gjøre i 1-3 måneder, deretter kan man begynne å introdusere litt karbohydrater igjen og se hvor mye man tåler. Man vil fort kjenne dette på vekta og energinivået.

Det er klart at det kan være utfordrende å ikke skulle spise noe søtt i det hele tatt, men da finnes det søtningsalternativer som sukrin og stevia, disse påvirker ikke blodsukkeret. Ellers kan jeg anbefale denne sjokoladedrømmen når du er fysen på noe godt 🙂

 

For å si det sånn, så er jeg VELDIG glad for at jeg kom over denne type kosthold. Det har hjulpet meg masse og jeg anbefaler det også til andre. Det å ha et blodsukkerstabilt kosthold er første skritt på veien til god helse både mentalt og fysisk.

Legg gjerne igjen en kommentar og fortell om dine kostholdserfaringer!

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert.


Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.

Søk