Hjemmelaget gluten- og melkefri påskesjokolade

Hjemmelaget gluten- og melkefri påskesjokolade
Spread the love

Her har du oppskrift på en god, næringsrik og sunn sjokoladesak 😀

Det pleier jo å bli nok av god- og søtsaker i påsken, men hva med å lage noen varianter selv som smaker minst like godt og som også gjør godt for kroppen!

Oppskrift

Denne er basert på en amerikansk oppskrift, derfor er målene i kopp. En kopp er ca 2,4 dl. Det viktigste er forholdene. Ellers er det ingen krise om du slumper litt heller 😉

Ingredienser

  • 1 kopp dadler uten kjerne, noen minutter bløtlagt i varmt vann dersom de er litt tørre
  • ¼ kopp kakaopulver
  • ¼ ts uraffinert havsalt/himalayasalt
  • ⅓ kopp hasselnøttsmør*
  • ¼ kopp honning eller lønnesirup
  • 1½ kopp store havregryn (glutenfri variant om du ønsker)

Fremgangsmåte

  • Kjør dadlene i foodprocessor til de er godt most
  • Ha i kakaopulveret og saltet og bland dette godt i
  • Ha hasselnøttsmøret, havregrynene og honningen/lønnesirupen i en middels varm panne og smelt alt sammen til en masse. Havregrynene blir samtidig lett toastet.
  • Ha så denne massen i foodprocessoren sammen med det andre og miks godt sammen til en klebrig “deig”
  • Dersom du synes “deigen” er for tørr eller ikke henger sammen, ha i litt vann, men ta en ts om gangen, skal lite til
  • Sett i kjøleskapet 1-2 timer slik at “deigen” blir fastere
  • Ha kokosolje på hendene, kokosmasse i en skål og rull kuler av “deigen” som du dypper i kokosmasse
  • NYYT!
  • Oppbevares i kjøleskapet, kan også fryses

P.S. Marsipan hører jo med i påsken og dette er også enkelt å lage selv, sjekk oppskrift her>>

*Hasselnøttsmør er enkelt å lage. Ha ca 2 kopper med hasselnøtter i foodprocessor og kjør den til hasselnøttene blir til en paste og etterhvert slipper oljen. Dette tar noen minutter (5-10 min, kan gjerne ta en liten pause i mellom der).



Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *