Søvn og powernaps

Søvn og powernaps

Undervurderte powernaps?

Hvor ofte har du hatt mest lyst til å legge deg ned 15-20 min på sofaen og ta en liten lur?

Forskning viser at powernaps faktisk kan være mer effektivt enn kaffe, så hvorfor ikke slå et slag for ettermiddagsluren!

Selv er jeg oppvokst med foreldre som har kjørt middagsluren daglig. Etter middag, før nyhetene. Det spredde seg en sånn stille ro i huset og vi måtte være stille. I eldre alder endte det ofte opp med at jeg selv tok en lur når jeg var på besøk. Selv venner på besøk kunne ende opp med en middagslur! Det ble jo rene sovestemningen i huset 😀

Får du for lite søvn i løpet av natten – ta en lur i løpet av dagen

Dette med søvn er mye diskutert. Veldig mange sliter med dårlig søvn og det er mange grunner til det, bl.a.:

  • Stress, bekymringer og tankespinn
  • Medisiner
  • Sykdom
  • Alder
  • Barn som er våkne om natten

Har du sovet dårlig eller er inne i en periode hvor du er sliten og trøtt, så kan det faktisk hende at du trenger å slappe av litt i løpet av dagen.

Søvn – en luksus

Å sove har lenge blitt sett på som noe unødvendig. Vi ser opp til de som har uante energimengder og som er duracellkaniner dagen lang og bare trenger 5-6 timer søvn om natten.

Skal innrømme det selv, at ja, noen ganger hadde det vært veldig praktisk! Men vi er alle forskjellige og har ulike søvnbehov. Dette avhenger også av alder og situasjonen man er i.

Selv tar jeg gjerne en lur på dagtid/ettermiddag hvis jeg føler for dette. Det er noe jeg har gjort i mange år.
Både før og etter at jeg ble utbrent.

Søvnbalanse

Har du sovet lite en natt, hatt det ekstra hektisk på jobb, er inne i en krevende periode eller av andre årsaker føler deg sliten – så ta en liten lur om du føler for det. Den bør utgangspunktet være på maks 30 minutt. Ofte holder det med 20 minutt.

Sover du lenger, kan det gå utover nattesøvnen (snakker også av erfaring her 😉 ).

Du har sikkert kjent på den groggy følelsen også, dersom du har sovet for lenge på dagen. Da blir man liksom aldri helt våken, ikke før man skal i seng for natten i alle fall.

Hvor mye man bør sove i løpet av natten varierer. Noen klarer seg med 6 timer, mens andre må ha 8-9 timer. Som sagt vi er forskjellige.

Lytt til kroppen

Ofte får du veldig gode svar på hva du bør gjøre hvis du bare lytter til kroppen. Å ta en lur i løpet av dagen er dessverre ikke særlig ansett, men hvorfor er det slik? Og spiller det egentlig noen rolle? Hvis du trenger å slappe av i 20 minutt etter jobb, for å være en glad og opplagt mamma etterpå, så vil vel både barn og partner at du gjør det?

Klart, det lar seg ikke alltid gjøre, men snakk sammen om dette og kanskje dere kan få til en løsning som er til det beste for alle.

Skal innrømme at jeg selv har hatt en del powernaps i løpet av barnetv. Dette er visst også helt naturlig, å få en «dupp» rundt denne tiden, og jeg har ofte gitt etter. Så føler jeg meg også mye bedre etterpå, mer tilstede og tålmodig. Stort sett går det også bra i forhold til nattesøvnen.

 

Stol på deg selv

Vi får hele tiden informasjon om hvor mye vi skal sove, hvor ofte vi skal powernappe, når vi bør legge oss og når vi bør stå opp. Hva slags helseeffekter både for lite og mye søvn kan – alt dette kan oppleves både overveldene og stressende!

Nok en bekymring når du ligger og stresser i senga fordi du ikke får sove og skal opp om 6 timer? Da får du hvertfall ikke sove!

I det minste ligger du i senga. Kroppen får ligge å hvile. Slapp av, sett gjerne på søvnhypnoser, meditasjoner, søvnmusikk (finnes utallige på youtube, søk på sleep meditation, sleep hypnosis, sleep music). Ta noen dype pust, skriv ned evt. bekymringer for å få dem ut av hodet.

Magnesium kan også hjelpe, enten tilskudd eller magnesiumrik mat, sammen med litt karbohydrater (f.eks. banan).
Fotbad eller et badekarbad med Epsomsalt tilfører også magnesium og virker avslappende.

Søvnen er vår opplading

Akkurat slik som vi må lade telefoner, el-biler og datamaskiner, må vi også lade opp oss selv. Søvn er livsviktig og i denne tilstanden skjer det mye reparasjon i kroppen. Unn deg selv en lur i ny og ne om du føler behov for dette <3

 

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert.


Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.

Søk