Hjemmelaget kokosyoghurt

Hjemmelaget kokosyoghurt

Prøvde for første gang å lage kokosyoghurt selv her i forgårs, og det var jo faktisk en veldig grei sak!

Den smakte litt syrlig kokos og jeg synes det var veldig godt! Er ikke så glad i sånn ren kokosmelksmak jeg da. Synes det er supergodt i mat, men ikke sånn rett fra boksen. Men denne yoghurten skal jeg absolutt fortsette med.

Kokosmelkyoghurt er også et supert alternativ om du skal holde deg unna melkeprodukter

Så hva er de magiske ingrediensene i en kokosyoghurt?

Hele to ting

Jeg kjøper for tiden Änglamark sin kokosmelk på Coop. Den er økologisk og det er ikke så mye rart i den. (sjekk en vanlig kokosmelkboks. Skulle tro det bare var kokosmelk oppi, men det er faktisk ikke det..).

Probiotika lurer du kanskje på hva er? Det er gode bakterier for magen vår. Du har kanskje fått med deg at det er mye snakk om gode og dårlige tarmbakterier og at disse påvirker helsa vår?

Det forskes og diskuteres mye rundt dette for tiden og det er et veldig spennende tema. Skal komme mer inn på det i et senere innlegg.

Men uansett, probiotika er bakterier som er bra for magen, og disse kan man faktisk kjøpe! Ja, det er helt sant! Bakterier på boks, er det ikke lekkert? Hehe. Det er ganske ufarlig. Du får det enten som kapsler eller som pulver. Er det pulver, så skal det røres ut i vann og ofte er det tilsatt noe smak, slik at det skal være greit å drikke.

Probiotikaen har man oppi kokosmelken og da begynner bakteriene å jobbe og kokosmelken syrnes. Jeg har ikke satt meg så mye inn i helsefordelene med kokosmelkyoghurt, men antar at det er mye av det samme som når man spiser fermentert mat. Kokosmelken blir gjerne lettere fordøyelig og man tilfører tarmene gode bakterier. Så det er kult! Mat med mer næring og bra for helsa vil vi jo ha!

Nå, du vil vel kanskje vite fremgangsmåten også 🙂

  1. 1 boks kokosmelk varmes i en kjele opp til 37 grader
  2. Kjøl så kokosmelken ned til fingertemperatur i en plast eller glassbolle
  3. Ha i en ts med probiotika (jeg brukte denne og nå er den på tilbud også)
  4. Dekk til med et klede og sett den varmt, f.eks. på baderomsgulvet
  5. La stå i 6-24 timer. Det er litt smak og behag etter hvor syrlig man vil ha den
  6. Oppbevares i kjøleskap

Den er mer flytende i konsistensen enn vanlig yoghurt, kan være greit å vite 🙂

Jeg spiser den med banan, frø/nøtter og bær. Brukte den faktisk også i fiskekaker i stedet for melk! Og det funket helt topp 🙂

Kanskje du også har noen serveringsforslag? Legg gjerne igjen kommentar!

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert.


Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.

Søk