Det du har fokus på – får du mer av (på godt og vondt)

Det du har fokus på – får du mer av (på godt og vondt)

Spread the love

Mye bekymringer gir lite energi

Har du tenkt på hvor mye energi bekymringer faktisk bruker? Nå har jeg ikke noe sånn statistisk fakta på dette, men at bekymringer er veldig energitappene er det ingen tvil om.

Det du har fokus på får du mer av

Dette har du gjerne hørt før, og det er veldig sant. Du har kanskje lagt merke til at dersom du f.eks. har kjøpt deg et nytt klesplagg, så ser du plutselig mange andre som har samme eller lignende plagg. Det var nok mange andre som hadde dette før du kjøpte dette klesplagget, men da tenkte du ikke noe på det.

Slik er det også med tankene våre, de tankene og bekymringene du fokuserer på, de blir det også mer av. Fokuserer du mye på det som er negativt i livet, så blir det gjerne også mer av det. F.eks. når du er i dårlig humør, så har du et slags negativt filter, slik at alt som skjer rundt deg har du en tendens til å tolke i negativ retning. Du blir kanskje ekstra følsom og har lettere for å ta tilbakemeldinger personlig og du ser på det som negativ kritikk.

1. skritt til hvordan snu negative tanker til mer positive tanker

For å få et mer positivt syn på livet, så handler det ikke om å fortrenge de negative tankene. Det går rett og slett ikke, da blir det heller verre! Det du må gjøre er å bli bevisst dine negative tanker. Skriv dem ned! Først når du vet hva slags negative tanker og bekymringer du har, så kan du gjøre noe med dem. Så finn frem en notatbok og begynn å skrive dem ned.

Allerede med dette vil du kanskje kjenne på at du får det litt lettere inni deg selv. Du får satt ord på det som bekymrer deg og det du synes er vanskelig. Du får sortert det ned på et papir. Dette gjør også til at hjerne kan slappe litt av, for nå har du skrevet dem ned et sted. Glemmer du dem, er det bare å finne dem fram i boken 🙂

Er du mye plaget med negative tanker og bekymringer, så gjør dette gjerne allerede i dag.
Det er en fin ting å gjøre før leggetid. Da får du tømt hodet litt før du skal sove.

2. skritt til hvordan snu negative til mer positive tanker – får du i morgen

Det er viktig å ta et skritt av gangen, derfor venter jeg med å røpe neste skritt til i morgen 🙂

 

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.