07.12 – Ta en ordentlig julepust

07.12 – Ta en ordentlig julepust
Spread the love

Husker du å puste i disse adventsdager?

Nå er vi allerede en uke inn i desember og flere jeg snakker med nevner at de kjenner godt på julestresset.

Det er jo ikke bare de vanlige tingene som skal gjøres, men nå skal det også handles gaver, bakes, være tilstede på ulike tilstelninger og du vet.

Er det noe vi fort glemmer når vi stresser og har mye å tenke på, så er det nettopp pusten.

Den blir sittende oppe i brystet og vi glemmer å puste helt ned i magen. Dette kan føre til at vi blir anspente i overkroppen, nakken og skuldre, får hodepine og dårlig konsentrasjon.

Kjenner du på dette?

Pusten binder kropp og sinn sammen

Jeg vet ikke om du har tenkt på dette, men det å ha kontroll på pusten gjør også til at du har bedre kontroll på tankene.

Kjenner du at du er stressa og at pusten sitter oppe i brystet, fokuser på å få den ned i magen.
Du skal kjenne at magen går ut.

Både innen yoga og meditasjon er pusten et av de viktigste elementene for å roe ned tankene. Har du prøvd deg på litt meditasjon, så vet du at et av triksene er å fokusere på pusten når tankene vandrer av gårde.

Hvordan puste – en teknikk når du kjenner på (julestresset)

Å puste gjør vi automatisk, uten å tenke på det. Som babyer og barn vet vi hvordan vi skal puste.
Du ser at en babymage går alltid ut når den puster. Ettersom vi blir større og opplever utfordrende situasjoner og negativt stress over tid, så er det fort at vi glemmer å puste ned i magen og det blir mer naturlig å kun puste i brystet.

Vi kommer inn i et dårlig pustemønster og etterhvert blir det utfordrende å puste ned i magen!

Dersom du er vant til å puste oppe i brystet, kan det være ubehagelig i begynnelsen å puste ned i magen.
Det kan oppleves ubehagelig både fysisk og mentalt.

Dette er helt normalt og det er kroppen som gjør motstand fordi den er vant til å puste i brystet.
Derfor må magepusten trenes opp igjen. Begynner du å trene på dette og gjøre pusteøvelser flere ganger om dagen hver dag, kan du være sikker på at du vil kjenne bedring ganske raskt.

Du vil oppleve at du blir roligere og mindre anspent.

Kroppen får mer oksygen ut til cellene og det roer ned nervesystemet. Dette er positivt for hele kroppen, også fordøyelsen og immunforsvaret.

Pusteteknikken

  • Denne øvelsen kan du gjøre hvor som helst, både stående, sittende og liggende.
    I begynnelsen kan det være lurt å legge seg ned og legge en hånd på magen, slik at du kjenner at magen faktisk går ut når du puster inn.
  • Pust inn gjennom nesen og trekk pusten helt ned i magen, tell til 6 på innpust. Kjenn at magen går ut.
  • Pust ut gjennom munnen mens du teller til 6. Slapp av i kjeven og i ansiktet.
  • Ta 4 pust på denne måten flere ganger gjennom dagen.

TIPS: 

  • I begynnelsen klarer du kanskje bare å gjøre et pust. Det er helt i orden, ta ett dypt pust flere ganger om dagen.
  • Det kan kjennes ubehagelig ut i begynnelsen og som at du skal miste kontrollen, dette er normalt og blir bedre jo mer du øver. Ha gjerne en hånd på magen, dette opplever kroppen som en beskyttelse.

God julepust 🙂

 



Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *