Kaffe kan gjøre deg mer trøtt og sliten

Kaffe kan gjøre deg mer trøtt og sliten

Trøtt og sliten?

Ja, da kan det faktisk hende at kroppen din vil ha godt av en kaffepause..

Tro det eller ei, men går du på tomgang, er sliten og stressa, så kan faktisk kaffedrikkingen gjøre det vondt verre!

Stress sliter oss ut og forstyrrer hormonbalansen

Du har gjerne hørt om hormonet kortisol. Dette hormonet produseres i binyrebarken og vi er helt avhengig av kortisol for å fungere.

Når vi er friske og raske, full av energi og sover godt, så er kortisolproduksjonen i balanse.
Da skal kortisolnivået være på sitt høyeste på morgenen slik at vi våkner og på det laveste om kvelden, slik at vi kan sove.

Er vi derimot utsatt for negativt stress over lengre tid, høyt tempo i hverdagen, bekymringer, dårlig samvittighet osv, så har vi en høy kortisolproduksjon hele tiden.

Pøser vi i tillegg på med stimulerende drikker som kaffe og energidrikker, så påfører du kroppen en ytterligere belastning.

Kaffe fungerer fint som en oppkvikker innimellom. Kjenner du derimot at du trenger mer og mer kaffe for å holde deg våken og i gang, så er dette et varseltegn på at du pusher kroppen og deg selv for langt.

Strekker du strikken for langt, så vil kroppen gå inn i en «hvilemodus» og produsere mindre kortisol, hele døgnet. Du vil ikke lenger ha et høyt nivå på morgenen – men et konstant lavt nivå gjennom hele dagen. Dette gjør at du føler deg konstant trøtt, sliten og utmattet.

Kaffe – når og for hvem

Kaffe inneholder antioksidanter og virker skjerpende på hjernen og kan gi et kikk av bedre humør. Drikker man kaffe daglig, så vender også kroppen seg til koffeindosen og man tåler den bedre. Forskning viser at kaffe kan ha mange positive effekter på helsa, men det gjelder kun når du holder deg til 1-3 kopper kaffe om dagen.

Kroppene våre tolerer også kaffe og koffein forskjellig. Dette kan avhenge av kjønn, alder, vekt, helsestatus, stress m.m. Nyere forskning tyder også på at det finnes genvarianter som har betydning for hvor fort du bryter ned koffeinet i kroppen. Noe som igjen påvirker hvordan du reagerer på koffein.

Selv har du kanskje merket at du får hjertebank og skjelvinger etter en kaffe eller to, mens naboen kan drikke et par liter om dagen uten problem!

Sliter du med søvn, så bør du ta kaffekoppen før kl. 12.oo. Koffeinet kan nemlig sirkulere rundt i kroppen i flere timer.

Det er jo slik med dette som med det meste annet, alt med måte. Er man frisk og rask, så er det helt i orden å drikke et par kopper om dagen. Men er du veldig sliten, nedkjørt og utsatt for negativt stress, så kan det gjøre godt for kroppen å slippe den ekstra «boosten». Du tyner da nemlig bare strikken enda mer..

Kaffetesten

Det er slik at noen av oss tåler kaffe bedre enn andre (jeg er i den «andrekategorien»..). For å finne ut om du tåler kaffe greit eller ikke, så kan du gjøre følgende:

  • Drikk svart kaffe på tom mage
    • Opplever du å få skjelvninger, hjertebank eller å bli nervøs, så har du helt klart best av å holde deg unna kaffen (eller nyt den av og til :))
    • Opplever du ingen symptomer, ta en kaffepause i 4 dager og se om du får avrusningssymptomer. Drikk deretter svart kaffe på tom mage.
      • Får du ingen symptomer på verken avrusning eller når du drikker kaffe på tom mage, så er du en av de som godt tåler noen kaffekopper 🙂
Kaffebønner på ulike stadier

Kaffeavrusning

Ja, man kan føle at man er ganske så avhengig av kaffe.. Selv har jeg følgende teori; dersom man egentlig ikke tåler så godt kaffe, så blir man lettere avhengig. Men dette er bare min egen teori og absolutt ikke noe vitenskapelig forskning bak det!

Selv føler jeg at jeg har vært avhengig av kaffe i mange år! Det har stort sett holdt med den ene koppen på morran, men uten den har jeg opplevd hodepine og dårlig humør. Og det pga EN kopp kaffe! Så har jeg venninner som fint kan drikke 1 liter kaffe om dagen og droppe den helt dagen etter, uten noe problem –  ja, vi er forskjellige 😉

Det kan ta opptil 4 dager å gå gjennom en kaffeavrusning. Du kan da oppleve bl.a. hodepine, irritabilitet, trøtthet og dårlig humør. Men deretter snur det og du vil mest sannsynlig oppleve å få mer energi.

 

Test en kaffepause om du sliter med nedstemthet, angst, nervøsitet og lite energi

Er du trøtt og sliten, sliter med bekymringer, angst, nedstemthet og nervøsitet, anbefaler jeg absolutt en kaffepause som varer minst en måned. Og fortvil ikke, heldigvis finnes det noen gode alternativer!

Gode alternativer til kaffe:

Hvordan opplever du kaffedrikkingen? Kunne du tenke deg å ta en kaffepause? Legg igjen en kommentar i kommentarfeltet 🙂

 

Referanser:

  • The Stress Cure, Patrick Holford
  • https://www.medicalnewstoday.com/articles/285194.php
  • https://www.livestrong.com/article/186945-coffee-cortisol/
  • http://teeccino.com/building_optimal_health/148/Six-Tips-To-Reduce-The-Stress-Hormone%2C-Cortisol.html
  • http://www.japmaonline.org/doi/abs/10.7547/14-082?code=pmas-site
  • http://ezproxy2.usn.no:2162/science/article/pii/S0306453008002643
  • http://edition.cnn.com/2016/08/26/health/gene-coffee-habit-link/index.html

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert.


Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.

Søk