Yogastillingen Broen for sterkere rygg og flatere mage

yoga Sep 04, 2019
 

Asana Setu Bandhasana / Broen

Om dagene flyr avgårde og du kjenner at du ikke i dag heller fikk trent eller gjort noe for kroppen, så har jeg en stilling til deg her som er verdt å teste ut. Og denne kan gjøres daglig! 

Denne stillingen er super for så mange ting, og kanskje ekstra bra om du sitter mye (ref: kontorjobb).

Det denne stillingen kan gjøre for deg er bl.a. at du får:

  • styrket og strekt hele ryggraden, noe som minsker smerter i ryggen og gir en følelse av indre ro
  • åpnet og strekt brystkassa, dette kan gjøre at du føler deg mer åpen og at det blir lettere å puste roligere og dypere
  • styrket skuldrene, noe som forebygger fremoverlutende skuldre og dårlig holdning
  • stimulert fordøyelsen, slik at den fungerer bedre
  • lindret menstruasjonsplager og symptomer ved overgangsalderen
  • lindret plager som følelser av angst, stress, smerter i korsryggen, hodepine og søvnproblemer

Innen yoga er denne stillingen også sett på som terapeutisk for astma, høyt blodtrykk og bihulebetennelse.

Så da er det bare å hoppe på matta eller ned på gulvteppet og teste ut :D Legg gjerne igjen en kommentar og fortell hva du synes denne stillingen gjør for deg!

P.S.
Dersom du har nakkeproblemer, magesår eller brokk, så bør du være forsiktig eller unngå helt denne stillingen. Du kan teste forsiktig den mildere varianter hvor du beholder brystet nede på gulvet. Kjenner du noe form for smerte, går du ut av stillingen med en gang.  

Har du helseplager, forhør deg alltid med legen din evt. fysioterapeut om du kan teste yoga.

 

Close

Ja, send meg yogaøvelser!

Send inn ditt navn og e-postadresse, og du vil motta videolink til yogaøvelser hver søndag denne sommeren ❤